Grafikai tervezés
Mitől lesz igazán hatékony egy szórólap- Tervezési tippek egy grafikustól
Szórólaptervezés inkább a jó idő következtével, szokott időszerű lenni, hisz akkor kevesebb esélye van, hogy pl elázzon a postaládákban. Kisebb szóróanyagtól a nagyobb A5-ös szórólapig. Mindkettő méret esetében fontos, a hatékonyság miatt, hogy figyelemkeltő legyen. Bogcikkünkben útmutatást adunk, mi szerepeljen a szórólapodon általánosságban a A5 méretről lesz szó.
Cél meghatározása
Fontos eldönteni, hogy mi célja a szórólapnak, ismeretterjesztés brand építés, akció kupon bemutatása, tájékoztatóm vagy eseményhirdetés. Illetve emellett azt is fontos átgondolni, hogy milyen célcsoportnak készül az anyag, milyen korú, nőknek férfinak milyen érdeklődési körnek. Pl takarító vállalkozásnak nem érdemes faluban, és szegényebb környéken szórólapozni, illetve azt a célcsoportot megszólítani, inkább a gazdagabb területen illetve gazdagabb réteg lenne a megfelelő célcsoport, és nekik egy olyan design amiből érzik, hogy ennek van ára prémium, ha középrétegnek a célcsoport, olcsó takarítás, akkor meg erre kell fókuszálni.
Figyelemfelkeltő cím
Címnek minél nagyobbnak könnyen olvashatónak kell lennie, hogy ezt nézzék meg kb először, és megfogja az olvasó figyelmét. Sokan nem olvassák el csak megfogják ránéznek, és kidobják egy jó designt viszont végig néznek, mert felkelti az érdeklődést, fontos hogy hamar kiderüljön, hogy mit kínálsz, hogy az az olvasó nézze akit érdekel. Vezetni kell a szemet, ha a képi világ fogja meg először akkor ügyelnünk kell, hogy a következő a cím legyen. Alkalmazzunk képet illusztrációt grafikákat, színeket ezekkel is tudjuk vezetni a szemet a szórólapon. Ügyeljünk az érzelem kiváltásra, akár vicces, akár szomorúságot, akár kíváncsiságot ezek mind az érdeklődést növelik.
Ösztönzésre vezető szöveg (CTA)
Angolul call to action ennek az a célja, hogy ösztönözze az olvasót kapcsolatba lépni a szolgáltatóval, akié a szórólap, ez akár kedvezmény beváltása, de fontos eldönteni mit várunk a célcsoporttól, hívjon minket használja a kuponkódot és vásároljon, nézze meg a weboldalt, vagy látogasson el hozzánk? Elérhetőségek feltüntetése szinte kötelező, kit mit keressen hol stb? Viszont átkell gondolni, minden elérhetőségünk nem érdemes rátenni pl( telefonszám, email cím, lakcím, weboldal, Instagram, tiktok, Facebook, Pinterest stb) mert elveszik az olvasó a sok adat miatt, elég a fontosabb adatokat, amin szeretnéd hogy keressenek. Weboldalt, telefonszámot/ email címet és egy social oldalt ajánlanék. Kevesebb néha több alapon szintén.
Információ megfelelő strukturálása
Minden szöveg, minél tömörebb egy rövidebb legyen, minél több infografikát ikonok alkalmazzunk, minél rövidebb idő alatt értse meg a tartalmát az olvasó. Kevesebb néha több alapon. Főcím alcím, minél vázlatosabb de érthető legyen. Illetve jól vezesse a szöveg is a szemet, hierarchia fontossága, ne összevissza jelenjenek meg az információk, betűméretek. MInél nagyobb egy betű azt veszik észre először minél kisebb azt olvassák el legutoljára. Ezt tartsuk szem előtt szórólap tervezésnél. Illetve lehet plusz szavakat kiemelni aláhúzással más színnel stb, ezt is jól átgondoltan használjuk.
Nyomtatási követelmények
Online anyagokat bárki létrehozhat elég könnyen, viszont a nyomdai anyagokhoz kell némi háttértudás. RGB és CMYK ismerete nem elhanyagolható, RGB az online színeket tartalmazza, ami közel 16 milliárd, ehhez képest a CMYK nyomdai színeket tartalmazza ami 5000 körül van ami jócskán sokkal kevesebb neon színeket pl nem tudunk nyomtatni. Ezt fontos figyelembe venni tervezéskor, illetve CMYK-ban kell átadni a nyomdának a grafikát. Ami eszméletlenül fontos az a felbontás 300 MBI nem adunk át nyomdának anyagot, mert pixeles lesz, ügyeljünk rá, hogy minél nagyobb felbontású anyagot készítsünk. Méretpontosság illetve a kifutó alkalmazása is kötelező különben kilóg levághatják a fontos információkat. Nyugodtan kérjünk segítséget grafikustól, ha elakadtunk ebben!
Szemléltetésképpen mutatok több különböző szórólapot
Összegzés
A szórólaptervezés több, mint kreatív folyamat – stratégiai gondolkodást és a célcsoport alapos ismeretét igényli. A megfelelő design, a jól strukturált információk, a figyelemfelkeltő címek és a célzott ösztönző elemek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a szórólap ne csak esztétikus legyen, hanem valóban hatékony is. Emellett a nyomdai technikai részletek precíz kezelése is kulcsfontosságú, hogy az elkészült anyag kifogástalan minőségű legyen.
Tapasztalt grafikusként pontosan tudom, milyen apró részletek számítanak egy szórólap esetében, és hogyan lehet a tervezést a legjobb eredmény érdekében optimalizálni. Ha úgy érzed, szükséged lenne szakértői segítségre, szívesen támogatlak a folyamatban, hogy szórólapod minden szempontból kiemelkedjen, és elérje a célját.